Slide background

Tango verbindt

Melanie van der Voort en Gerrit Hoogstraaten in gesprek met Geraldin Rojas en Ezequiel Paludi.
Wij willen mensen door tango verbinden. Tango zit in iedereen en wij willen het alleen wakker schudden.”


Dertien jaar geleden werden Geraldin & Ezequiel verliefd in Amsterdam tijdens Tangomagia. Drie jaar later vonden ze elkaar als danspartners en levenspartners. Geraldin speelde voor die tijd al in films, zoals in 2002 in Assasination Tango met acteur Robert Duvall, die bekend is van The Godfather.  Ook trad ze op in videoclips, zoals die van een bekende rockband Bersuit Vergarabat met Perro Amor Explota. Eenmaal samen volgden vele optredens die hen tot een wereldberoemd tangodanspaar maakten. Samen traden ze op bij Broadway met Forever Tango. Om hen te zien dansen is een fantastische ervaring en echt het werk van getalenteerde artiesten.

Hun sensationele optredens, die hen wereldberoemd hebben gemaakt, hebben op geen enkele manier hun serieuze en gepassioneerde toeweiding aan hun werk beïnvloed. Vele internationale optredens staan op hun curriculum vitae, waarmee ze tot de absolute wereldtop van tango behoren.
 

Onlangs zijn ze naar Amsterdam verhuisd en hebben zich aangesloten bij Academia de Tango, op uitnodiging van Mirta en Lalo. Geraldin & Ezequiel zijn een buitengewoon paar die hun fijne interpretatie van de authentieke Argentijnse Tango naar vele festivals, workshops en evenementen over de hele wereld hebben gebracht. Hun talent als artiesten heeft hen ertoe geleid om op te treden tijdens belangrijke shows in Buenos Aires. Ook hebben ze opgetreden in diverse films, voor bedrijven en documentaires. Bij Academia de Tango voelen ze zich op hun gemak. “Hier krijgen wij de ruimte om de lessen in te vullen op de manier zoals wij dat willen,” zegt Ezequiel. “En we doen dit niet alleen, maar samen met een team. Door Mirta & Lalo is er een structuur opgezet voor de lessen.”


Geraldin & Ezequiel worden vaak omschreven met woorden als: tijdloos, karakteristiek en helder. Het doel van hun lessen is dat leerlingen zelf leren om de dans te ontwikkelen, zodat zij aan hun vrienden kunnen laten zien hoe zij tango dansen.

Ezequiel vertelt: “Niet alleen het lopen, de basis van elke tango, is daarbij heel belangrijk, ook hoe je omgaat met de omhelzing. Daar zijn veel misverstanden over. Iedereen spreekt altijd van de leider en de dame die geleid wordt, maar in feite zie je toch vaak dat beide danspartners min of meer ieder voor zich dansen in plaats van werkelijk met elkaar. Dat laatste bereik je pas als je binnen die afspraak, van het leiden en volgen, gelijkwaardigheid nastreeft en vooral ook zorgt voor vrijheid binnen de omhelzing. Het gaat erom dat je elkaar, hoe close ook, toch de ruimte geeft, en de tijd, om samen één verhaal van je dans te maken. Dan is leiden ook luisteren, en volgen ook aangeven.”

 

Wij willen dat leerlingen uiteindelijk zelf een compositie kunnen maken,’ verduidelijkt Ezequiel dit standpunt. ‘Tijdens de les geven we een show en laten we zien hoe wij het doen. Wij zijn artiesten. Daarbij gebruiken we onze verbeelding en gevoel, en natuurlijk alle patronen die wij in ons repertoire hebben. Maar we vertellen leerlingen niet stap voor stap wat ze moeten doen. Dit is ook de manier waarop ik het zelf heb geleerd. Door in milonga’s in Buenos Aires naar anderen te kijken.

Het is heel mooi om dit nu ook op deze manier aan anderen door te kunnen geven. Tango is een schuilplaats voor het uitdrukken van verschillende gevoelens. Het is een veilige plek.Tango in ons leven kan je vergelijken met een kaars die brandt. Zonder zuurstof kan de kaars niet branden.”



Takes Two 2 Tango